Ieder jaar versturen bedrijven miljoenen facturen naar de overheid. Deze facturen worden nog steeds grotendeels handmatig verwerkt. Dit kost tijd en geld en is foutgevoelig. Uit onderzoek van Deloitte bleek dat met een overstap naar e-factureren in Nederland op termijn jaarlijks €1,2 miljard kan worden bespaard. Daarom wil de overheid het sturen van e-facturen stimuleren.
De Europese Commissie (en daarmee ook de Nederlandse overheid) wil dat e-facturering tegen 2020 de meest gangbare factureringsmethode in Europa is. In aanloop daarnaartoe werd een e-facturatienetwerk op poten gezet in opdracht van de Europese Commissie. Op het netwerk kunnen particulieren, ondernemers, bedrijven en overheden aansluiten om elektronisch te factureren.
De Rijksoverheid ontvangt en verstuurt sinds 1 januari 2017 elektronische facturen. Er bestaan meerdere mogelijkheden om e-facturen te versturen aan de Rijksoverheid:
Het is de bedoeling dat in Nederland vanaf eind dit jaar gemeenten, provincies en waterschappen e-facturen kunnen ontvangen en verwerken. De uiterste deadline om dit in te voeren is 18 april 2019. Op welke wijze naar decentrale overheden e-factureren kunnen worden gestuurd, is medeafhankelijk van hoe deze overheidsorganisaties zelf hun voorzieningen (gaan) inrichten. Decentrale overheden kiezen - volgens de Rijksoverheid - in toenemende mate voor het ontvangen van e-facturen via de beveiligde route binnen het netwerk van Simplerinvoicing.
Kijk voor meer info op de website Digitaleoverheid.nl.