Als ondernemer maak je al genoeg kosten: inkoop, promotie, verzekeringen, pensioen... En de boekhouder. Heb ik eigenlijk wel een boekhouder nodig? Dat is een goede vraag om jezelf als ondernemer te stellen.
De ene ondernemer is adviseur en heeft elke maand slechts een paar facturen te versturen. De ander heeft een webshop met dagelijks meer dan vijftig facturen. Hoe meer facturen je verstuurt en ontvangt, met hoe meer administratie en boekhouding je te maken hebt. Neem je diensten af in het buitenland of lever je diensten voorbij de landsgrenzen? Heb je voorraden? Heb je abonnees? Al deze zaken maken je boekhouding complexer.
Houd je nauwkeurig je inkomsten en uitgaven bij? Of lever je liever een schoenendoos vol met bonnen in bij een administrateur? Als je zelf je facturen invoert, hoeft je boekhouder dat niet voor jou te doen. Dat scheelt natuurlijk flink in de kosten!
Een boekhoudpakket maakt het ondernemen makkelijker. Met deze software kun je bijvoorbeeld snel je maandelijkse omzetbelasting doen, voorraden automatiseren en bankafschriften inlezen en automatisch boeken.
Als je zelf facturen invoert en werkt met een boekhoudpakket, heb je dan nog wel een boekhouder nodig? Er zijn vier praktische redenen om ook dan met een boekhouder in zee te gaan.
Dit zijn 4 redenen om je bedrijf te laten ondersteunen door een boekhouder. Maar hoe kies je nu een boekhouder? Lees ‘Kies een boekhouder: 10 tips’ en maak gebruik van de handige checklist.