5 tips om een winstgevend uurtarief te berekenen

boekhouden 5 tips om een winstgevend uurtarief te berekenen

Jouw uurtarief. Is dat wel goed? Ben je te duur? Of juist te goedkoop? Doet je uurtarief recht aan je ervaring en specialisatie? Is je tarief geloofwaardig? Hou je elke maand wel genoeg over om van rond te komen? En hoe zit dat met belastingen?

Wat je als zelfstandige professional rekent is een heel ander bedrag dan je in loondienst kreeg. Van je loon hoefde je alleen je privékosten te betalen, maar nu heb je ook de kosten van je bedrijf en die moet je meerekenen. Deze 5 tips helpen je het juiste uurtarief te bepalen.

  1. Bepaal hoeveel geld je wilt overhouden

    Wat was je oude maandloon en was dat genoeg? Welke vaste kosten heb je? Bereken allereerst hoeveel je moet verdienen om rond te komen. 
  2. Welke zakelijke kosten heb je?

    Als je een bedrijf hebt, komen daar ook kosten bij kijken. Tel op welke kosten je hebt. Bij de start moet je misschien investeren in machines, een bedrijfswagen, je website en de inrichting van je kantoor. Die kosten wil je terugverdienen. Dat wordt nog belangrijker als je er geld voor hebt geleend en je dus rente en aflossing moet betalen. 

    Daarnaast zijn er andere vaste kosten als huur, verzekeringen, software-abonnementen en je bedrijfswagen. Heb je personeel in dienst? Houd er dan rekening mee dat je deze mensen ook moet betalen als er weinig werk is. Denk eraan dat personeelskosten veel hoger zijn dan simpelweg het uurloon. 

    Variabele kosten veranderen als je meer of minder opdrachten hebt. Hierop kun je soms bezuinigen als dat nodig is (denk aan grondstoffen, energie, brandstof, marketing en reclame). Deels zul je die kosten doorberekenen aan je klanten, maar dat kan niet met alle kosten. Veel kosten zijn ook aftrekbaar voor de inkomstenbelasting, maar dat betekent simpelweg dat je wat minder inkomstenbelasting afdraagt. De kosten moet je in eerste instantie gewoon betalen. 

  3. De Belastingdienst

    Belasting betalen doen we liever niet, maar het moet toch. Verdiep je in de laatste aftrek- en vrijstellingsregelingen. Weet je niet zeker of je voor bijvoorbeeld ondernemersaftrek en startersaftrek in aanmerking komt? Zorg dan dat je zo’n 30% van je inkomsten reserveert voor de Belastingdienst. Dan kom je niet voor vervelende verrassingen te staan. Denk er ook aan dat je naast je zorgpremie ook de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet betaalt. In loondienst betaalde je baas deze bijdrage, nu betaal je hem zelf.

  4. Hoeveel uur kun je in rekening brengen?

    Je zult niet vaak alle gewerkte uren in rekening kunnen brengen aan je klanten. Naast declarabele uren heb je tijd nodig voor netwerken, nieuwe klanten zoeken, de administratie, inkoop en het lezen van je vakblad. Houd ook rekening met vakantie en eventueel af en toe een baaldag of een dagje ziek. Kent jouw beroep elk jaar een rustige of extra drukke tijd? Reken dat ook door. Hoeveel uren kan jij gemiddeld declareren?

  5. Wat ben je waard? 

    Als je veel ervaring hebt, kun je meer rekenen. Je bent voor de klant simpelweg waardevoller. Ook een specialisatie is geld waard. Hoe kijken je klanten naar jou? Wat rekent je concurrent? Wie zijn je klanten? Een particulier zal misschien minder kunnen betalen dan een multinational. Met al die dingen houd je rekening bij het bepalen van je uurtarief.

Hoog tijd om aan het rekenen te slaan. Zet de cijfers op een rijtje.

  1. Wat is je gewenste bruto-inkomen?
  2. Wat zijn de totale kosten per jaar?
  3. Tel 1 en 2 bij elkaar op. Dit is je totaal benodigde omzet.
  4. Hoeveel uren kun je per jaar declareren aan je klanten?
  5. Deel je totaal benodigde omzet door het aantal te declareren uren en je hebt een uurtarief.

Vergelijk je tarief met wat gebruikelijk is in de markt. Wat vragen je concurrenten? Kun je nog wat extra rekenen omdat je veel ervaring hebt? Wil je het tarief afronden om tot een mooi rond getal te komen? Reken je aan particulieren een ander tarief dan aan (grote) bedrijven?
Het berekenen van je uurtarief is mensenwerk. Ben je te goedkoop, dan geloven mensen je niet. Ben je te duur, dan prijs je jezelf uit de markt. Aan jou de schone taak om het juiste bedrag te bepalen.

Aanbevolen

Populair