5 tips voor een ijzersterk ondernemingsplan

business 5-tips-voor-een-ijzersterk-ondernemingsplan

Heb je altijd al de droom gehad om een onderneming te starten? Sta je te trappelen om je briljante business-idee in de praktijk te brengen? Fantastisch, we moedigen je aan om hiermee te beginnen! Maar voordat je werkelijk aan de slag gaat als ondernemer, is het van belang om een ondernemingsplan op te stellen. Dit plan is de basis voor je onderneming en biedt duidelijkheid of je idee realistisch is in de markt.

Wij begrijpen dat een ondernemingsplan een hele opgave kan lijken. En om het dan ook nog sterk en inspirerend neer te zetten: daar zit een uitdaging in. Hierbij 5 tips voor een goed ondernemingsplan.

  1. Passie, enthousiasme en lef zijn de mix voor succes

    Een volkomen logisch maar enorm belangrijk eerste punt is dat je volledig achter jouw idee staat. Kun je met veel passie en enthousiasme over jouw plannen vertellen en merk je dat je er veel energie van krijgt? Dan zijn dat duidelijke signalen dat je ervoor wilt gaan. Ondernemen gaat niet vanzelf, dus is het extra belangrijk om ook tijdens uitdagingen sterk en energievol te kunnen blijven.

    Bovendien zullen je geloofskracht en onderbouwing niet onopgemerkt voorbij gaan aan potentiële investeerders. De onderbouwing in je ondernemingsplan moet in ieder geval het volgende beantwoorden:

    - Wat is het doel van jouw onderneming?
    - Voor welke doelgroep is je oplossing?
    - Wat bereik je met jouw oplossing?
    - Waarom kom je op dit moment met dit idee / wat is de aanleiding?

    Wil je een aantal concrete voorbeelden zien? Het platform ‘Ik ga starten’ van Rabobank biedt diverse voorbeelden van ondernemingsplannen.
  2. Beschrijf jezelf als persoon

    Om even in de sfeer van jou, als persoon, te blijven: in een ondernemingsplan moeten ook je ondernemerskwaliteiten een plek krijgen. Beschrijf je achtergrond, persoonlijke eigenschappen en kennis en ervaring en geef aan hoe dit uitwerking heeft op je onderneming. Probeer eventuele valkuilen uit te leggen en geef aan hoe je hiermee omgaat. Zo versterk je de positie van jezelf als ondernemer.
  3. Hoe ga je jouw product vermarkten?

    Zoals eerder benoemd, moet er in je ondernemingsplan prominent plek zijn voor je doelen en je strategie. Ook marketing mag daarin niet worden vergeten. Want hoe enthousiast je ook over het product bent, je hebt een strategie nodig om jouw product te vermarkten. Omdat marketing een vak apart is, schakelen veel ondernemers hier een specialist voor in. Ga je er zelf mee aan de slag, dan zijn antwoorden op de volgende vragen van belang:

    - Hoe ziet je doelgroep er concreet uit?
    - Waar is je doelgroep online en offline te vinden en bereiken?
    - Hoe staat het met de verhouding tussen vraag en aanbod?

    Om hier antwoord op te krijgen, is marktonderzoek vereist. Voor een doelgroepanalyse en concurrentieanalyse zijn gelukkig diverse modellen beschikbaar die je op weg kunnen helpen. Bekijk daarvoor bijvoorbeeld deze pagina van MKB Servicedesk.
  4. Weet investeerders te overtuigen met een waterdicht financieel plan

    Naast alle belangrijke bovengenoemde onderdelen, is een financieel plan misschien wel het belangrijkste onderdeel van een ondernemingsplan. Dit plan is eigenlijk je gehele ondernemingsplan, maar dan in cijfers. Een waterdicht financieel plan zorgt ervoor dat je investeerders overtuigt. Om dat te bereiken, moet nauwkeurigheid voorop staan. Een financieel plan omvat in ieder geval duidelijke begrotingen, een winst- en verliesrekening, een liquiditeitsbegroting en een goede onderbouwing van deze overzichten. Ook moet je laten zien hoe je omgaat met eventuele schulden. Ten slotte is een privébegroting ook vereist, waarin je jouw inkomsten en uitgaven berekent.
  5. Sta open voor hulp

    Als ondernemer ben je hoogstwaarschijnlijk vrij breed geïnteresseerd: niet alleen in de diensten of producten die je zelf levert, maar in het ondernemers-spectrum in de volle breedte. Omdat je uiteindelijk verantwoordelijk bent voor de resultaten van ieder aspect, is het belangrijk dat je (enige) kennis hebt van alle bedrijfsonderdelen. De brede interesse kan echter wel een bedreiging vormen wanneer je jezelf erin verliest. Waag jezelf er dan ook niet aan om ieder wiel zelf uit te vinden en maak gebruik van de kennis die zich in jouw netwerk bevindt.

Neem je deze 5 stappen mee in het opstellen van jouw ondernemingsplan, dan kom je ongetwijfeld tot een sterk plan dat het fundament zal zijn voor jouw onderneming. Wil je sparren of doorpraten over ondernemen of ben je benieuwd wat wij voor jou als startend ondernemer kunnen betekenen? Kom dan gerust eens langs voor een kop koffie!

Aanbevolen

Populair