Waarom je als onderneming moet (blijven) innoveren

business Waarom je als onderneming moet (blijven) innoveren 3

Voor jou als ondernemer is inspelen op veranderingen uitermate belangrijk voor de toekomst van je bedrijf. Ben je je als ondernemer steeds bewust van de dynamiek in jouw branche? En speel je snel genoeg in op de kansen die veranderingen bieden?

Een verandering kan een bedreiging zijn, maar brengt ook de nodige kansen met zich mee. Maar dan moet je die kansen ook zien en grijpen!

Waarom is het zo belangrijk om te innoveren?

Vooroplopen bij veranderingen is daarom van belang. Innoveert jouw bedrijf niet, dan pakt een andere onderneming die kans. Hieronder 3 belangrijke redenen om te innoveren.

  1. Onderscheidend vermogen

    De prijs van een product of dienst speelt een grote rol in de strijd met jouw concurrenten. Het is dan ook voor de hand liggend dat jouw bedrijf zich hierin kan onderscheiden. Een prijsstrijd aangaan brengt echter wel nadelen met zich mee. Je organisatie moet van goede huize komen, wil het de kwaliteit en klantgerichtheid geen schade toedoen. Gelukkig zijn er ook andere manieren om jouw onderneming te onderscheiden: door innovatieve ideeën om te vormen tot een functioneel product, een baanbrekende dienst of te implementeren in het bedrijfsproces. Door een zogenoemde SWOT-analyse uit te voeren, kom je achter de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Voeg hier nader concurrentieonderzoek aan toe en je ontdekt waarin jouw onderneming uitblinkt en waar bijspijkeren nodig is. 
  2. Binding

    Trouw zijn aan één specifieke leverancier is al jaren niet meer vanzelfsprekend. Zo maakt internet het vergelijken van prijzen makkelijk. Vindt een klant een product ergens anders goedkoper? Dan is de keuze snel gemaakt, als de klant weinig binding heeft met het bedrijf waar hij/zij eerder heeft gekocht. Op het gebied van klantenbinding ligt er een taak voor jouw organisatie. Zorg dat klanten bij je blijven door op een leuke of interessante manier in het vizier te blijven en een behulpzame houding te hebben. Ofwel: wees innovatief in klantcontact, juist ook voor je huidige klanten!
  3. Winstgevendheid

    Tenslotte blijkt uit onderzoek dat innovatieve ondernemingen gemiddeld twee keer meer winstgevend zijn. Vroeger werd innovatie misschien niet hoog geprioriteerd en kwamen bedrijven daar makkelijk mee weg, maar vandaag de dag is dat niet meer het geval. Veranderingen gaan sneller dan ooit en zijn ingrijpender. Enerzijds zorgt dat voor de nodige uitdagingen en aanpassingen; anderzijds kan het ook zorgen voor een winstgevender, gezonder bedrijf.

Hoe kom ik op die briljante ideeën?

Er zijn nog veel meer redenen te bedenken waarom jouw bedrijf innovatie als een vereiste zou moeten zien. Maar hoe innoveer je dan? De meeste écht innovatieve ideeën lossen een probleem op en zorgen ervoor dat een gebruiker de waarde ervan inziet. Wanneer je denkt vanuit tekortkomingen die gebruikers ervaren, ontdek je vanzelf kansen waarop je kunt inspelen. Innovaties kunnen natuurlijk ook prima een nieuw element bevatten of een verrassingseffect hebben. Wel blijft de regel gelden dat het product of de dienst toegevoegde waarde moet hebben voor de doelgroep.

Een ondernemer moet 100% achter innovatie staan

“Veel bedrijven die mij uitnodigen zijn niet écht geïnteresseerd in innovatie.” Dit meldde Eric Ries, begeleider van start-ups en grotere bedrijven bij innovatie, begin dit jaar in NRC Handelsblad. Het blijkt dat innoveren in de praktijk nog knap lastig kan zijn. Innovatie heeft alleen een succesvolle uitwerking wanneer je er als ondernemer volledig achterstaat.

Niet iedere hype is relevant voor uw bedrijf

Tot slot is het belangrijk om te beseffen dat niet elke trend of hype relevant is voor jouw bedrijf. Het is belangrijk om eerst onderzoek te doen en bijvoorbeeld met een prototype bij klanten langs te gaan. De reacties en feedback hierop zullen uiteindelijk doorslaggevend zijn bij het maken van de keuze of je het product wel of niet op de markt gaat brengen.

Aanbevolen

Populair