Zo zorg je dat klanten voor jou kiezen

business Zo zorg je dat klanten voor jou kiezen

Je hebt een geweldig origineel concept op de markt gezet en toch blijft het lastig om je te onderscheiden van concurrenten. Maak daarom eens een concurrentieanalyse. Hierin maak je een soort vergelijking met andere bedrijven. Om in kaart te brengen waar jouw kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes liggen. 

  1. Formuleer het doel van je onderzoek

    Waarom wil je onderzoek doen naar concurrenten? Is dit om te achterhalen wat ze (goed) verkopen? Of is het hun plaats, omzet of welke prijskwaliteit ze hanteren? Of misschien wel hun marketingstrategie? Want hoe zorgen zij ervoor dat ze goed gevonden worden en dus meer kans op verkopen realiseren? Bedenk wat voor jou het meest belangrijk is. Aan de hand hiervan kun je een duidelijke strategie bepalen.
  2. Breng je bedrijf in kaart 

    Breng in kaart waar je bedrijf voor staat. Welke doelen zijn er te behalen? Wat is je doelgroep? Vaak staat dit al omschreven in het marketing- of ondernemersplan. Pak deze erbij en omschrijf in een paar alinea's waar je voor staat. "Het beschrijven van de eigen organisatie is belangrijk bij een goede concurrentieanalyse." 
  3. Wat speelt er in de markt?

    Doe een klein onderzoek naar de markt van je organisatie. Kijk hierbij naar de ontwikkelingen in de sector, het aantal bedrijven en de spreiding van deze bedrijven. Zijn er veel nieuwe toetreders en ligt de totale branche onder vuur? Op het ondernemersplein is veel relevante branche-informatie te vinden. Ook nieuwssites en de branchevereniging kunnen je helpen om de ontwikkelingen in kaart te brengen.
  4. Wie zijn de concurrenten?

    Bij deze stap begint pas het echte onderzoek: de concurrentieanalyse. Maak een lijst met bedrijven waarvan je denkt dat zij een concurrent zijn. Vervolgens zoekt je via Google naar meer concurrenten. Wees wel duidelijk op Google. Gebruik minimaal twee relevante zoekwoorden. Het is even een klus, maar je krijgt goed in kaart wat er allemaal speelt in jouw branche.
  5. Bepaal de belangrijkste concurrenten  

    Misschien heb je wel honderden concurrenten verzameld, deze kun je nu onderverdelen in twee groepen:

    Groep 1: concurrenten die zich in hetzelfde vaarwater begeven. Zij hebben dezelfde doelgroep, hanteren dezelfde prijskwaliteit en vervullen dezelfde behoeftes.

    Groep 2: bedrijven die zich richten op een ander segment, zich vestigen in een andere plaats of een andere ondernemingsvorm (vb: webwinkel vs. fysieke winkel) hebben.

    Maak een selectie van de belangrijkste concurrenten. Omschrijf kort om wat voor organisatie het gaat en waarom zij als concurrent worden bestempeld.
  6. Bepaal je 4P's  

    Wat wilde je in eerste instantie onderzoeken? De prijzen van concurrenten? Hun promotiemiddelen? Om je concurrenten te onderzoeken kun je het best je bevindingen in de marketingmix (4P's) zetten.

    Product: wat voor producten verkopen ze?
    Plaats: vanuit waar is de organisatie actief?
    Prijs: wat is de prijskwaliteitverhouding?
    Promotie: welke reclamevormen, communicatiekanalen en promotiedoeleinden gebruiken ze?
  7. Analyseer 

    Nu je de marketingmix van de concurrenten in kaart hebt gebracht is het tijd om te analyseren. Door alle p's op een hoop te leggen kun je achterhalen wie hun doelgroep is. Zijn het rijke ouderen, studenten, zzp'ers en ga zo maar door?  
  8. Maak een conclusie 

    Wat viel op toen je de bevindingen formuleerde? In dit deel van het onderzoek ga je de concurrenten vergelijken. Hoe staat jouw bedrijf ervoor ten opzichte van de rest? Is jouw bedrijf een voorloper, of is er een achterstand zichtbaar? 
  9. Schrijf je verbeterpunten op

    Haal uit je conclusie een aantal concrete punten dat moet veranderen. Bedenk waar er meer winst valt te behalen en hoe jij je kunt blijven onderscheiden van de rest. In ieder bedrijf valt er wel iets te verbeteren.  
  10. Plan en voer uit

    Tijd voor actie! Bespreek de verbeterpunten met je medewerkers en maak actiepunten. Welk punt heeft prioriteit en welk punt is snel te realiseren? Rangschik deze punten logisch zodat je je makkelijk aan je plan kunt houden.

    Vergeet niet dat jouw bedrijf ook wordt gebruikt in concurrentieanalyses. Aan de hand van die analyses worden verbeteringen en bevindingen voorgelegd aan andere partijen. Blijf jouw analyse herhalen en blijf up-to-date over veranderingen in de markt. Uiteindelijk wil je meer klanten om meer verkopen te realiseren. Daarom is het van belang continu te blijven luisteren naar klanten. Nodig ze eens uit, stuur een enquĂȘte, zorg ervoor dat ze betrokken blijven.

Gerelateerde artikelen

Beleggen voor beginners

Zo verlies je je huidige klanten niet

Productief thuiswerken als zzp'er: zo doe je dat

Grip op de zaak met de balanced scorecard