Waarom jij moet kiezen voor boekhoudsoftware

boekhouden De meerwaarde van boekhoudsoftware

Net gestart met je onderneming? Dan moet je ook starten met het voeren van een administratie. Vaak heb je al spreadsheetprogramma’s zoals Excel op je computer staan, waardoor het aantrekkelijk lijkt om daarin te gaan boekhouden. Je kunt er ook voor kiezen om alles uit te besteden aan een boekhouder. Gebruikmaken van boekhoudsoftware is een derde mogelijkheid. In dit blog leggen we uit waarom de laatste optie volgens ons de beste is.

Bespaar tijd en moeite

Het bijhouden van een administratie is waarschijnlijk nieuw voor je als je begint met een eigen onderneming. Ga je dit in een spreadsheet doen? Houd er dan rekening mee dat het overzicht van verkoop- en inkoopfacturen, betalingen en de af te dragen btw veel moeilijker is bij een groter klantenbestand.

Uiteindelijk moet je overstappen naar een uitgebreid pakket, wanneer je bedrijf groeit (en daar gaan we natuurlijk vanuit!). Wees voorbereid op deze groei en start direct met boekhoudsoftware. Bespaar jezelf bovendien de extra tijd en moeite die nodig zijn om je tot twee keer toe een programma eigen te maken.

Koppelingen met andere software

Binnen veel branches heb je te maken met andere bedrijfssoftware, zoals een calculatieprogramma in de bouw of reserveringssoftware in horeca en toerisme. Wanneer je contante betalingen verwerkt via een kassasysteem is het erg handig dat die gegevens direct goed geregistreerd staan in je administratie. Zo voorkom je extra handmatig werk. Bankkoppelingen zorgen ervoor dat afschriften automatisch worden ingelezen.

Door te werken met een boekhoudprogramma kun je al deze gegevens eenvoudig verwerken. Klanten, leveranciers, artikelen, facturen, betalingen; alles is direct vastgelegd.

Samenwerken met boekhouder

Heb je alles uitbesteed aan een administratie- of accountantskantoor? Dan mis je zelf het actuele inzicht in je bedrijf. Daarnaast wil je waarschijnlijk wel weten wat je boekhouder allemaal doet om de boekhouding rond te krijgen.

Sommige handelingen kun je als ondernemer ook simpel zelf doen. Met boekhoudsoftware kun je heel makkelijk een taakverdeling afspreken. Houd bijvoorbeeld de eenvoudige handelingen (zoals het verwerken van bonnetjes en facturen) bij jezelf en laat je boekhouder de btw-aangifte en jaaropgave doen. Zo’n samenwerking is lastiger als je werkt vanuit een spreadsheet, je bent dan continu bezig met bestanden of complete administraties ex- en importeren. Omslachtig en foutgevoelig!

Gerelateerde artikelen

Kleine Ondernemers Regeling: wat verandert er allemaal?

Hoe software je wereld opent

Access of Excel gebruiken? Beter van niet

Je tijd efficiënter besteden, doe je zo

Verdien geld met je administratie