Deze 7 grote veranderingen zijn kansen voor jou als boekhouder

finance Zeven grote veranderingen bieden kansen voor de boekhoudwereld

Met welke grote veranderingen moet een boekhouder of accountant rekening houden om succesvol te zijn en vooral te blijven? Eén ding is zeker: het zijn er veel. Wie de belangrijkste veranderingen goed in beeld heeft en begrijpt, zal ervaren dat er kansen liggen om het klantcontact te verbeteren en te intensiveren. Dit zijn alvast zeven veranderingen die daarbij een belangrijke rol spelen:

  1. De snellere wereld vraagt om aanpassingen
    Klanten verwachten van hun boekhouder dat er niet slechts periodiek financieel inzicht gegeven wordt, maar dat financieel inzicht er dag en nacht is. Dit is het logische gevolg van de steeds snellere wereld waarin we leven. Wie gelijk ziet hoe de onderneming draait, kan ook anticiperen op kansen die zich voordoen. Ben je daar als accountant voldoende op ingesteld? De brief van vroeger duurde lang, de e-mail werd al sneller, maar misschien is direct contact door chat, WhatsApp of andere online samenwerking een nog veel betere oplossing om klanten te binden en de relatie te verstevigen.
  2. De steeds slimmere ondernemer
    Het is voor de ondernemer steeds eenvoudiger geworden om veel meer op het gebied van de boekhouding zelf te doen. Feitelijk is de ondernemer in een groot aantal praktische werkzaamheden net zo slim als de accountant. De bonnetjes worden door de ondernemer gescand via de smartphone en er is een automatisch proces dat zorgt voor de verwerking. Allerlei apps maken het de ondernemer daarbij steeds eenvoudiger. Waar de kans ligt? Vooral in advisering over fiscale en financiële voordelen die de ondernemer kan behalen.
  3. Globalisering, de wereld wordt kleiner
    Daar ligt een prachtige kans voor de boekhouder of accountant. De ondernemer heeft tegenwoordig alle digitale mogelijkheden om ver over onze landsgrenzen zaken te doen. Via online platformen, sociale media en aantrekkelijke websites ligt voor iedereen die ondernemend is een wereld van nieuwe klanten aan de voeten. De uitdaging? Vooral dat er wél volgens de juridische en fiscale regels van het land zaken gedaan moeten worden. Boekhouders die kunnen adviseren bij de kansen die de globalisering biedt, zullen nieuwe langdurige relaties aan kunnen gaan.
  4. Het papierloze kantoor
    Het papierloze kantoor bestaat misschien nog niet, maar zeker is dat het totale print- en papiervolume de laatste tien jaar enorm is afgenomen. In- en uitgaande facturen gaan steeds vaker via de e-mail, bankmutaties zijn zichtbaar in de boekhoudsoftware door bankkoppelingen en er zijn allerlei handige apps om loonstroken, verzuimregistratie en nog heel veel andere documenten in te kunnen zien. Ook de jaarlijkse belastingaangifte gaat via internet, want de overheid en grote zakelijke instanties prediken ‘alles digitaal’ en komen steeds vaker met nieuwe MijnDomeinen. Het gevolg? Vooral dat heel veel handmatige handelingen in de loop van de jaren verdwenen zijn. De omgang met papier kostte nu eenmaal veel verwerkings- en opslagtijd.
  5. De schreeuw om meer digitale veiligheid
    Wereldwijd worden in 2019 helaas meer digitale hackaanvallen verwacht. Dataveiligheid staat daarom bij bijna iedere directievergadering hoog op de agenda. Wat het grote verschil is met vroeger? Dat dieven in het verleden een belangrijk en vertrouwelijk document letterlijk mee moesten pikken, maar dat er nu een kans is dat ze dit stelen vanaf een online locatie die je misschien niet had verwacht of in beeld had. Boekhouders die meedenken over goede digitale systemen, waarbij zo min mogelijk duplicaten worden opgeslagen en waar nagedacht wordt over autorisatierechten, zullen ongetwijfeld extra waardering van klanten krijgen.
  6. Nieuw gewenste tijden in klantcontact door internet
    Werk je van negen tot vijf, of mogen klanten je ook in de avond bellen? Dat is best een interessante vraag. Doordat steeds meer klantcontact via internet plaatsvindt, kan er vanaf verschillende locaties - op elke tijd en vanaf elke plek op aarde - worden samengewerkt. Het is de moeite waard te onderzoeken of er klanten zijn die behoefte hebben aan andere tijden om met elkaar in gesprek te gaan. Zeker bij klanten die steeds verder globaliseren, zou dit weleens een belangrijke klantbinder kunnen zijn.
  7. Cloud is koning
    De meeste mensen denken niet eens meer na bij dataopslag. Of het nu Dropbox, LinkedIn, Microsoft Office 365 of een online boekhoudprogramma is, het staat in de meeste gevallen in goed beveiligde Cloudomgevingen. Dat is compleet anders dan de ouderwetse doorschrijfblokken op papier, waarbij de klant een kopie kreeg van het document. Ze bestaan niet meer. Door de koppeling van verschillende programma’s en systemen aan de gebruikte Cloudomgeving, hoeven gegevens niet meer dubbel te worden ingeboekt. De klant ziet wat de boekhouder of accountant ook ziet. Hoe kan de boekhouder of accountant zich onderscheiden? Door in ieder geval zelf in staat te zijn om Cloudoplossingen optimaal in te zetten en te gebruiken.

Gerelateerde artikelen