Met inzicht en advies je klanten behouden: zo doe je dat

finance Inzicht en advies, klantenbinders voor boekhouders

Hoe houd je als boekhouder of accountant je klanten tegenwoordig vast? Een serieuze vraag, want het traditionele werk van het boekhouden en het maken van de jaarrekening wordt voor de klant, de ondernemer, steeds eenvoudiger gemaakt. Steeds meer bedrijven verwachten daarom een andere rol van hun accountant. Vooral op het gebied van financieel en fiscaal advies.

Ondersteunende en coachende rollen

Ondernemers zullen het waarderen als de boekhouder nog meer mee gaat denken met de bedrijfsvoering. Door het geven van financieel en fiscaal inzicht wordt de klantrelatie alleen maar versterkt en krijgt deze een diepere betekenis. Aan wat voor ondersteunende en coachende rollen kun je als boekhouder of accountant dan denken? Dit zijn 5 voorbeelden die zorgen voor nog betere klantenbinding:

  1. Snellere online samenwerking
    Niets is plezieriger voor een ondernemer dan dat er op elk moment met hem of haar meegedacht kan worden. In de bedrijfsvoering kan er bijvoorbeeld plotseling geld vrijgemaakt moeten worden voor een belangrijk project. De boekhouder die dan online gelijk mee kan kijken en advies kan geven, zal naar alle waarschijnlijkheid een betere klantrelatie hebben. Help klanten dus met het automatiseren van het boekhoudproces, waarbij alles automatisch geboekt en berekend wordt. Dan kun je klanten op elk moment de juiste ondersteuning geven. Hoe je dit realiseert? Door je bijvoorbeeld te verdiepen in slimme cloudoplossingen die het onderlinge snelle samenwerken mogelijk maken.
  2. De adviseur die geld komt brengen
    Hoe aardig vind je zelf iemand die je kosten laat besparen? Niemand zal bezwaar hebben tegen iemand die meedenkt als dat geld oplevert. Advies op fiscaal gebied is zeker een enorme klantenbinder, omdat lang niet alle ondernemers op de hoogte zijn van afschrijvingen, aftrekposten of andere fiscale regels die voor extra voordeel kunnen zorgen. Het is ook een prima manier om bij nieuwe klanten binnen te komen.
  3. De boekhouder of accountant in een lerende rol
    Het is goed om er zo af en toe bij stil te staan dat niet iedereen goed met cijfers is, net zoals vroeger op school. Wat voor jou als boekhouder of accountant logisch is – cijfers interpreteren is immers je vak – is niet automatisch logisch voor elke ondernemer. Zeker ook rondom fiscale wetgeving kan een lerende rol een belangrijke klantenbinder zijn. Dus help klanten met het leren meten en interpreteren van cijfers. Boekhoudsoftware met duidelijke overzichten en grafieken kan een prima hulpmiddel zijn om de situatie rondom liquiditeit en solvabiliteit te verduidelijken. Voor visueel ingestelde mensen betekenen plaatjes namelijk meer dan cijfers. Houd er altijd rekening mee wie je voor je hebt.
  4. Advies rondom aankoop of bedrijfsgroei
    Succesvolle ondernemers kijken altijd positief naar de toekomst. Dan komt er altijd een keer een kans voorbij om de organisatie te laten groeien, door bijvoorbeeld de aankoop van een ander bedrijf. Of er is zoveel eigen groei gerealiseerd dat er meer personeel moet worden aangenomen. Maar is dat laatste wel zo? Wie weet kan er op andere manieren productiever worden gewerkt en zijn extra fte’s niet nodig. De accountant of boekhouder die in staat is om een adviserende rol aan te nemen bij strategische beslissingen voor de toekomst, zal klanten voor langere tijd aan zich binden. Wie weet kun je samen met de ondernemer kijken naar de financiële positie van een overnamekandidaat. Bij een geslaagde overname zal dit zeker zorgen voor een langdurige klantrelatie.
  5. De proactieve branchespecialist
    Het laatste voorbeeld is misschien wel de meest ultieme manier om klanten te binden. Het is de accountant of boekhouder die adviseert in de bedrijfsvoering en fungeert als een businesscoach. Dat kan alleen als er tijd wordt vrijgemaakt om je echt te verdiepen in de markt waarin je klant werkt. Het resultaat is dat je mogelijke kansen in de markt signaleert, of risico’s al in een vroeg stadium ziet aankomen. Dit voorbeeld is misschien aanleiding om na te denken in welke branche je als accountant of boekhouder op dit moment zelf de meeste klanten hebt. Deel zoveel mogelijk kennis over branchegerichte onderwerpen en ze zullen jou zien als een proactieve branchespecialist waar je eigenlijk niet meer omheen kunt. 

Gerelateerde artikelen