Financierings-jungle: de partijen die financieren

Leeuw_loanstreet

In mijn eerste blog gaf ik al kort aan dat het financieringslandschap erg uitgebreid is de laatste jaren. In dit tweede deel gaan we op safari in de financieringsjungle en komen we langs de verschillende partijen die actief zijn. Daarnaast een aantal belangrijke ‘take-aways’ waar je op moet letten.

We beginnen bij de grote drie van de jungle, de banken: Rabobank, ABN Amro en ING. Zij bieden zo ongeveer alle financieringsproducten die voor een onderneming interessant kunnen zijn. Deze partijen ken je waarschijnlijk al, dus hoeven we er niet teveel over uit te weiden. Belangrijkste om rekening mee te houden, is dat het proces bij deze partijen soms iets langer in beslag kan nemen. Daartegenover staat wel dat je waarschijnlijk nergens anders goedkoper financiering kunt krijgen dan bij een bank. We hebben in de praktijk nog niet meegemaakt dat wanneer een van de banken een offerte uitbracht, een andere partij een gunstigere rente bood.

Van de banken gaan we door naar partijen waarbij het lijkt dat ze soortgelijke producten aanbieden: de online lenders. Deze partijen kun je bijna allemaal herkennen aan een ‘catchy’ website, de belofte dat je binnen 24 uur een kredietbeslissing hebt en vaak rentes op maandbasis. Let vooral op dat laatste. De kosten worden vaak uitgedrukt in een maandbedrag, maar zijn vaak verrassend hoog. Een partij waar je €10.000 leent voor 6 maanden en €1.800 ‘kosten’ betaalt, rekent je feitelijk een rente voor van 36% per jaar. Als dat tarief genoemd was, dan was je waarschijnlijk geschrokken. We zien bij LoanStreet de laatste tijd steeds meer aanvragen van ondernemers die een overeenkomst hebben met een online lender en na verloop van tijd pas doorkrijgen wat de daadwerkelijke kosten zijn. Uiteraard zijn er bij de online lenders goede en minder goede partijen. Bovendien, wanneer een bank je geen geld wilt lenen, kan zo’n partij tijdelijk een uitkomst bieden. Lees de voorwaarden echter goed en reken de kosten door naar een jaartarief. Op die manier kun je de kosten afzetten tegen de kosten van een rekening-courant bij de bank.

Van de online lenders gaan we door naar de crowdfunders. Kenmerkend voor deze partijen is vooral dat je door het hele proces begeleid wordt, maar dat het langer duurt voordat je over je financiering kunt beschikken. Je start een campagne om bij ‘het publiek’ geld op te halen voor jouw bedrijf. Vaak wordt gezegd dat dit ook goede marketing voor jouw bedrijf is, maar de campagnes worden tegenwoordig zo snel en bijna blind volgeschreven, dat in mijn optiek het marketing-effect bij lenen via crowdfunding minder aanwezig is. Qua kosten zit crowdfunding doorgaans boven het bancaire tarief, maar vaak zeker onder de tarieven die de online lenders hanteren. Groot verschil is wel dat je bij crowdfunders vaak aan de voorkant al kosten kwijt bent voor analyse- en plaatsingswerk. Dat kan soms enkele duizenden euro’s zijn, zonder dat je 100% zeker bent dat je de financiering krijgt.

Dan hebben we globaal gezien de bewoners van de jungle wel gehad. Er zijn natuurlijk nog veel meer spelers. Deze bieden vaak specifieke financieringsproducten aan zoals factoring, factuurfinanciering of lease. Deze productgroepen zal ik de komende tijd één voor één aan bod laten komen.

Bastiaan Burgwal

De komende weken behandelt Bastiaan alle financieringssmaakjes. Bastiaan is medeoprichter van LoanStreet (Sparkholder), waarmee je online de beste zakelijke lening vindt. Mocht je vragen hebben, dan kun je hem een berichtje sturen via bastiaan@loanstreet.nl.

Gerelateerde artikelen

Digitale businesskansen voor accountants à la Cruijff

6 tips voor accountants

Accountant aan het woord: Femke Robben vertelt

Zakelijk financieren, zoveel smaakjes…