Voorkom onbetaalde facturen? Hierbij enkele tips

factureren voorkom-onbetaalde-facturen-hierbij-enkele-tips-3

Openstaande rekeningen die je uiteindelijk moet afschrijven, komt dat jou bekend voor? Vast wel, want elke ondernemer heeft hiermee te maken. Het Nederlandse bedrijfsleven schrijft jaarlijks miljarden euro’s af aan niet-betaalde facturen. Hier valt dus nog veel winst te behalen. In dit artikel vind je een aantal tips voor een beter debiteurenbeheer.


Stel, je schreef in 2017 in totaal €5.000,- af aan niet-betaalde facturen: bedrijfsrisico noemen veel ondernemers dit, maar laten we er eens een rekensommetje maken. Wat is je winstmarge? Wanneer je een winstmarge hebt van 20%, houdt dit in dat je minimaal €25.000,- omzet moet genereren om die afgeschreven €5.000,- weg te werken. Hieronder een aantal voorbeelden bij verschillende winstmarges:

Afgeschreven bedrag Winstmarge Nieuw te genereren omzet
€10.000,- 20% €50.000,-
€25.000,- 20% €125.000,-
€10.000,- 15% €66.666,-
€25.000,- 15% €166.666,- 
€10.000,- 10% €100.000,-
€25.000,-            10% €250.000,-

De betaalmoraal staat al jaren onder druk. Facturen worden steeds later betaald. Veel bedrijven nemen hierdoor de taak van banken over en financieren feitelijk hun debiteuren. Ongemerkt kan dit flink in de papieren gaan lopen en een negatieve invloed hebben op de eigen liquiditeit.

Commercieel debiteurenbeheer

De debiteurenbeheerder kan een oplossing bieden. Hij of zij spreekt je klant vaak als laatste, namelijk wanneer de rekening moet worden betaald. Wanneer er klachten zijn over de dienstverlening of over het geleverde product, is je debiteurenbeheerder hiervan op de hoogte. Debiteurenbeheer is dus ook een vorm van aftersales, die echter door veel bedrijven niet of onvolledig wordt opgepakt. Veel ondernemers blijken verre van commercieel te opereren als het om hun debiteurenbeheer gaat. Herken je dit? Neem dan de volgende eenvoudige maatregelen:

  • Zorg dat je een aantal vriendelijke, maar duidelijke herinneringsbrieven in je systeem hebt. Wanneer de vervaldatum is verstreken, kun je je klant op de hoogte brengen van de nog openstaande factuur. Verstuur deze herinneringsbrieven zowel per post als per e-mail.

  • Blijft de betaling uit? Bel je klant op en vraag waarom er niet betaald is.

  • Heeft je klant het even moeilijk op financieel gebied, stel dan zelf een betalingsregeling voor.

  • Volgt er nog steeds geen betaling? Laat je dan informeren hoe een incassobureau of deurwaarder je kan helpen bij het innen van je facturen.

Gerelateerde artikelen

10 factureertips: wat leuk is nóg leuker maken!

Access of Excel gebruiken? Beter van niet

Snel geld verdienen doe je zo

Snel geld op je rekening? Hier vind je 10 tips

E-factureren aan de overheid